Vas zanima študij pri nas?
Izpolnite spodnji obrazec za prijavo v program. V roku enega dneva vam bomo posredovali vse potrebne informacije o vpisu.
Računovodja
Diplomsko delo obravnava dve med seboj povezani področji, in sicer terjatve do kupcev in plačilno nedisciplino. Glavni namen raziskave je bil ugotoviti, kako plačilna nedisciplina vpliva na podjetje, ali se tudi v drugih podjetjih soočajo s plačilno nedisciplino in kako to obvladovati.
V teoretičnem delu smo opredelili terjatve do kupcev ter predstavili vzroke in posledice plačilne nediscipline, instrumente zavarovanja terjatev in načine izterjave.
Terjatve do kupcev nastanejo s prodajo blaga na odlog. Za doseganje optimalnega obsega je ključno spremljanje in obvladovanje terjatev. Ko kupci svoje obveznosti ne poravnajo ob zapadlosti, pride do t. i. plačilne nediscipline. Plačilna nedisciplina je še vedno pogost pojav med slovenskimi podjetji.
Vzroki za nastanek le-te so lahko v zunanjih ali notranjih dejavnikih. Plačilna nedisciplina ima na upnikovo podjetje negativen vpliv in je za marsikatero podjetje lahko tudi usodna. Neplačane terjatve lahko izterjamo na različne načine. Vedno bolj uveljavljen način preverjanja podjetij je bonitetna ocena, ki nam da informacije o stabilnosti podjetja. Prav tako je terjatev možno zavarovati in s tem preprečiti pojav plačilne nediscipline.
Z različnimi kazalniki smo naredili analizo terjatev do kupcev v podjetju X od leta 2020 do 2023 in na podlagi tega ugotavljali strukturo in obračanja terjatev ter deleže. Na primeru je prikazan vpliv plačilne nediscipline na bilanco stanja. Preverjali smo, katere postavke se v računovodskih izkazih zaradi zamud pri plačilih spreminjajo. Analiza je pokazala, da ima optimalno upravljanje terjatev bistveni vpliv na likvidnost podjetja.
Med slovenskimi podjetji je bila izvedena anketa, s katero smo ugotavljali pogostost plačilne nediscipline med majhnimi podjetji, uporabo instrumentov zavarovanja in izterjavo zapadlih terjatev. Rezultati razkrivajo, da se podjetja še vedno srečujejo s pojavom plačilne nediscipline, pred katerim se velikokrat ne zavarujejo. V primeru izterjave zapadlih terjatev najpogosteje uporabijo opomin ali telefonski pogovor.
Na koncu naloge smo predstavili ukrepe za izboljšanje obvladovanja terjatev do kupcev, z vzpostavitvijo katerih bi lahko podjetja zmanjšala oziroma omejila plačilno nedisciplino.