Avdio produkcija glasbenega dela v domačem studiju

317

V diplomskem delu sem predstavil glasbeno ustvarjanje v manjšem domačem studiu, s
katerim se ukvarjam zadnjih nekaj let, ter pregled izdelave avtorskega glasbenega dela »It is a new day« (slo. »Je nov dan«). Opisal sem potek avdio produkcije v domačem studiu od začetne glasbene ideje do končnega zvočnega izdelka, primernega za tržišče. Razvoj tehnologije, računalništva in digitalizacije so na področju avdio produkcije povzročili razmah snemanja v manjših domačih studiih ter vzpodbudili ustvarjalnost številnih glasbenikov, tonskih mojstrov in producentov. Domači glasbeni studio je prostor v domačem okolju, namenjen avdio produkciji – snemanju zvoka, digitalnemu urejanju ter mešanju zvočnih posnetkov s strojno in programsko opremo. Poleg izraza domači studio se med drugim uporabljata tudi imeni projektni ali neprofesionalni studio. V domačih studiih delujejo številni glasbeni navdušenci: »indie« glasbene skupine, posamezni pevci ali pisci pesmi ter skladatelji, radijski podkasterji, ustvarjalci glasbe za filme, dokumentarce, računalniške igre in ostale medijske vsebine, profesionalni glasbeniki, tonski mojstri in producenti.

Kaj potrebujemo za izdelavo glasbenega dela ter kako poteka avdio produkcija v manjšem domačem studiu?

Potrebujemo glasbena znanja, veščine in zadosti glasbenega talenta. Odvisno od področja delovanja so to lahko: glasbena teorija, znanje igranja enega ali več instrumentov, petje, glasbeni posluh in občutek za ustvarjanje glasbe, glasbena kompozicija, poznavanje delovanja in uporabe strojne ter programske opreme, kritično poslušanje glasbenih del, oblikovanje lastnega glasbenega sloga ter ustvarjanje avtorskih glasbenih del. Pri snemanju v domačem studiu sem se opiral predvsem na dosedanje lastne izkušnje pri igranju instrumentov, glasbenemu ustvarjanju ter snemanju s programsko in strojno opremo.

H3V72OR6KN

Vsak glasbenik ima pri ustvarjanju lastnega glasbenega dela svoj delovni tok kot tudi
glasbene instrumente, ki jih pri tem uporablja. Glasbena zvrst v glavnem določi avdio
produkcijo ter smer, v kateri se zatem razvijata celotno glasbeno oblikovanje in snemanje.
Avtorsko glasbeno delo, opisano v diplomskem delu, je primer instrumentalne podlage za
kakšno video vsebino ali promocijski videospot. Možna je tudi kasnejša nadgradnja v poprock pesem z melodijo za petje ter besedilom. Skladba je v glasbeni lestvici C-dura, tempo pesmi je 120 udarcev na minuto (BPM), takt je klasičen pop-rokovski 4/4 takt – gre za zmerno pop-rock glasbeno zvrst. Glasbeno delo sem začel z uvodom in kitico, nadaljeval pa z mostom (angl. bridge), ki pomeni nek prehod med kitico in refrenom, ter končal z outrom. V glasbenem delu se postopoma v vsakem delu pesmi stopnjujeta dinamika in energija pesmi, kar dosežemo z različnimi akordi, z dodajanjem določenih instrumentov, z različnimi načini igranja ter najbolj opazno z dodajanjem bobnov in tolkal. Glasbeni instrumenti, ki sem jih uporabil pri ustvarjanju glasbenega dela, so: bas boben, snare boben, hi-hat, crash činelo, shaker, tamburin, congas, piano/ klaviature, otroški zbor, strings, akustična kitara, električna kitara, električna kitara – distorsion, bas kitara ter zvočna učinka – veter in voda.

Nadalje v procesu avdio produkcije s pomočjo strojne in programske opreme posnamemo
zvok, za kar potrebujemo poleg same opreme in znanja njene uporabe tudi znanja in veščine snemalnih tehnik. Strojna oprema v osnovi zajema: različne mikrofone in mikrofonski predojačevalnik, digitalni zvočni vmesnik ali zvočno kartico, mešalno mizo ali »mikser«, računalnik, MIDI klaviaturo ali kontroler, studijske zvočnike in ojačevalec za zvočnike, slušalke, kable, stojala ter ostale studijske pripomočke. Programska oprema pa zajema predvsem digitalno zvočno delovno postajo (ang. digital audio workstation (DAW)), programske vtičnike (ang. plugini), digitalne učinke (učinki za dinamiko, izenačevalnik, kompresor in časovni učinki …) ter virtualne instrumente.

5WFFFULB4G

Potem, ko smo zvočni material posneli, se lotimo digitalnega urejanja (angl. editing),
digitalnega mešanja ter končne masterizacije posnetega zvoka in glasbe. Digitalno urejanje
poteka podobno kot snemanje – po posameznih snemalnih stezah za vsak instrument. V
končnih posnetkih na vseh snemalnih stezah ne sme biti glasbenih, tehničnih ter produkcijskih napak. Z digitalnim mešanjem si v avdio produkciji prizadevamo iz posnetega zvočnega materiala pridobiti najboljši zvok ter dokončno oblikovati glasbeno produkcijo. Digitalno mešanje pomeni, da zvočne posnetke iz vseh snemalnih stez združimo v en celovit in končni posnetek ali »miks«. Pri oblikovanju končnega zvoka glasbenega dela uporabimo različna orodja in tehnike, kot so: nastavitve glasnosti posameznih instrumentov, razporeditev instrumentov v prostoru horizontalno, urejanje frekvenčnih pasov z izenačevalnikom (nizki, srednji in visoki toni) ter dodajanje digitalnih učinkov (učinki za dinamiko …). Pri masterizaciji ali finalizaciji glasbenega dela dodamo digitalne učinke na končen zvočni posnetek, ki združuje vse posamezne snemalne steze v DAW. S temi zvočnimi produkcijskimi orodji oblikujemo končen zvok glasbenega dela. Končno pa zvočno datoteko izvozimo in s tem je avdio produkcija glasbenega dela končana.

Povsem na koncu je potrebno glasbeno delo predstaviti občinstvu, pritegniti potencialne
uporabnike ter prodati ustvarjeno delo na tržišču. Sodobni čas digitalizacije in svetovnega
spleta nam omogoča nemalo novih možnosti predstavitve zvočnih izdelkov. Na področju
avdio produkcije je pomembno nenehno izobraževanje, tečaji, praktična usposabljanja ter
povezovanje z ostalimi glasbenimi in medijskimi profili ter poklici. Treba je tudi nenehno
spremljati trende in tokove tako v glasbi, tehnologiji, produkcijskih tehnikah kot tudi v
medijskem svetu nasploh.

DPYMRMG50T (1)

V diplomski nalogi sem poskusil bralcem odgovoriti na nekatera vprašanja, spodbuditi
zanimanje za nadaljnje branje ali glasbeno ustvarjanje. Kljub omejitvam sem dokazal, da je
danes z ustrezno opremo, veščinami in znanji ter pravim pristopom možno izdelati glasbeno delo tudi v manjšem domačem studiu ter se približati ravni profesionalnih izdelkov. Strojna in programska oprema za projektni studio je postala zmogljivejša ter dostopnejša za širše množice. Ne nazadnje pa nam vsa strojna in programska oprema sama po sebi ne zagotavlja kakovostnega glasbenega izdelka. Po eni strani vse te možnosti ustvarjalcem kvalitetnih izdelkov omogočajo lažji preboj na tržišče, po drugi strani pa je ta razvoj še kako prispeval k zmanjšanju kakovosti zvočnih posnetkov. Glasbeno ustvarjanje zahteva svoj čas in predanost ter dosti navdušenja, preden uspemo ter dosežemo ustvarjalni preboj. Avdio produkcijamanjšem domačem studiu tako prinaša določene prednosti in priložnosti pa tudi omejitve ter izzive.

Po končanem projektu avdio produkcije v manjšem domačem studiu sem ponosen na
ustvarjeno avtorsko glasbeno delo. Zavedam pa se še izzivov pred sabo; tako glede
nadgradnje opreme v domačem studiu, širjenja znanj in veščin v procesih snemanja, urejanja, mešanja in masterizacije, kakor tudi glede predstavitve avtorskih glasbenih del. Glasbeni ustvarjalci že od nekdaj sanjajo o avdio produkciji lastnih glasbenih del v domačem
glasbenem studiu ter uspešni uveljavitvi in ustvarjalnem preboju.

PJ0ILVS7QL (1)

Download full insight