Ekonomika enot kot orodje za analizo učinkovitosti poslovnih modelov
Komercialist

V sodobnem digitalnem gospodarstvu se ocenjevanje uspešnosti poslovanja vse bolj premika od agregiranega finančnega poročanja k metrikam, osredotočenim na stranke. Diplomsko delo »Ekonomika enot kot orodje za analizo učinkovitosti poslovnih modelov« obravnava ekonomiko enot kot ključen pristop k ocenjevanju trajnostne dobičkonosnosti, prepoznavanju dejavnikov rasti in ocenjevanju potenciala skalabilnosti modelov poslovanja s potrošniki (B2C) in poslovanja med podjetji (B2B).
V teoretičnem delu raziskava proučuje metodologijo izračuna kazalnikov ekonomike enot ter njihovo povezavo s klasično finančno analizo in dokazuje, da ekonomika enot dopolnjuje in razširja tradicionalne pristope pri ocenjevanju poslovne učinkovitosti.
Praktični del raziskave je osredotočen na dve majhni in srednje veliki podjetji iz Združenega kraljestva: prvo, ki deluje po modelu e-trgovine (B2C), in drugo, ki uporablja naročniški model (B2B). Na osnovi izračunov so bile analizirane metodološke posebnosti pri izračunu in interpretaciji metrik za oba tipa poslovnih modelov.
Rezultati so pokazali ključne težave za vsak model posebej: visoko stopnjo odliva strank (churn rate) in dolgo obdobje povračila stroškov pridobivanja strank (CAC) pri modelu ter nižjo doživljenjsko vrednost stranke (CLTV)/stroške pridobivanja strank (CAC), kot znaša referenčna metrika v segmentu B2C.
Podani so bili predlogi za izboljšanje kazalnikov z namenom povečanja učinkovitosti pred nadaljnjim skaliranjem, saj skaliranje poslovnega modela ob neupoštevanju negativnih metrik ekonomike enot vodi v rast operativnih izgub, kar lahko posledično privede do finančnega propada.
Diplomsko delo prav tako proučuje vpliv človeškega kapitala na izboljšanje učinkovitosti na ravni enote ter potrjuje, da strateško upravljanje talentov neposredno prispeva k povečanju CLTV in znižanju CAC, s čimer krepi splošno finančno vzdržnost podjetja.
V zaključku lahko ugotovimo, da ekonomika enot predstavlja temeljno orodje za ocenjevanje dobičkonosnosti poslovnega modela ter ključno metriko pri sprejemanju investicijskih odločitev, usmerjenih v trajnostno rast.





