Varnost elektronskega poslovanja fizičnih oseb v Sloveniji in svetu

Komercialist

Študent: Boris Ješovnik

Boris Ješovnik je diplomant programa komercialist na Višji strokovni šoli Academia. Predstavljeno diplomsko delo je zagovarjal julija 2009.

PDF

Diplomsko delo Boris Ješovnik

V diplomski nalogi bom  obravnaval tematiko elektronskega poslovanja. Osredotočil se bom predvsem na problematiko varnosti elektronskega poslovanja fizičnih oseb ter na možnosti računalniške zaščite pred različnimi medmrežnimi prevarami.

V zadnjih nekaj letih se je dostopnost do informacijske tehnologije razširila na uporabnike iz celega sveta. Danes sta računalnik in dostop do interneta prisotna že skoraj v vsakem gospodinjstvu in vedno več fizičnih oseb predvsem zaradi tempa življenja, ki ga narekuje današnji čas, svoje delo, študij, nakupe in plačevanje položnic opravlja kar prek domačega računalnika s pomočjo interneta. Stroka takšen način poslovanja imenuje elektronsko poslovanje s končnimi uporabniki.

Z vse večjim številom posameznikov, ki uporabljajo e-poslovanje, lahko pričakujemo tudi povečanje ogroženosti e-poslovanja. Oblik ogroženosti e-poslovanja in računalniškega kriminala je veliko. K prvim prištevamo splošne grožnje in nevarnosti ter nesreče zaradi človeškega dejavnika in strojnih poškodb in okvar. O računalniškem kriminalu pa govorimo, kadar gre za krajo ali zlorabo (osebnih) podatkov ter odkritje virusa, črva, parazitnih programov.

Seveda za vsako grožnjo in obliko računalniškega kriminala obstaja ustrezen varnostni ukrep. Ob tem pa je vendarle treba omeniti, da varnostni ukrepi, ki so končnim uporabnikom na razpolago, ne pomenijo stoodstotne zaščite pred nevarnostmi, so pa seveda nujni za zmanjševanje števila nesreč in primerov računalniškega kriminala.

Zato je za zagotovitev varnosti in zanesljivosti uporabe e-poslovanja nujno potrebno dobro poznavanje delovanja računalniških sistemov in možnosti računalniških zaščit, ki so na razpolago. Med temi so fizičnim uporabnikom najbolj znani protivirusni programi, saj je vsak uporabnik na računalniški virus že kdaj naletel.

V internet je danes povezanih na milijone računalnikov. Je največje svetovno omrežje podatkov in ljudi, ki te podatke nudijo ali uporabljajo. Vpliv interneta je čutiti v vseh pogledih našega življenja. Njegova uvedba je spremenila naš način dela, izobraževanja in zabave. Internet ponuja množico storitev, ki se uporabljajo za e-poslovanje, najbolj znani, priljubljeni in najpogosteje uporabljeni storitvi sta svetovni splet in e-pošta.

Stroka opredeljuje e-poslovanje kot elektronsko izmenjavanje podatkov med podjetji, državnimi javnimi službami in posamezniki. Nekatere raziskave so pokazale, da največji del e-poslovanja predstavlja e-poslovanje med podjetji, vendar pa se z večanjem dostopnosti fizičnih uporabnikov do interneta razvija tudi e-poslovanje s končnimi uporabniki. Internet zaenkrat uporablja 15 – 22 % svetovne populacije, zato je potencial razvoja še zelo velik.

Z uvedbo e-poslovanja je uporabnikom omogočeno opravljanje raznovrstnih storitev, kot so na primer kupovanje, prodaja, borzno poslovanje, plačevanje, izobraževanje, delo itd., kar od doma. Do informacij lahko dostopajo, jih uporabljajo in posredujejo z enostavnimi in nezapletenimi postopki. Nenazadnje zaradi tega ustvarijo velik prihranek tako časa kakor denarja.

Z vse večjim številom posameznikov, ki uporabljajo e-poslovanje, lahko pričakujemo povečanje števila računalniških zlorab in prevar. Oblik ogroženosti e-poslovanja in računalniškega kriminala je veliko. K prvim, torej oblikam ogroženosti e-poslovanja, prištevamo splošne grožnje in nevarnosti ter nesreče zaradi človeškega dejavnika, strojnih poškodb in okvar. O računalniškem kriminalu pa govorimo, kadar gre za odkritje virusa, črva ali parazitnih programov v našem računalniku, krajo in zlorabo podatkov. Slednja za fizične uporabnike v Sloveniji predstavlja največjo nevarnost e-poslovanja. HIPOTEZA ŠT. 2, da so največja nevarnost e-poslovanja danes virusi, je na podlagi rezultata ankete ovržena.

Seveda za vsako izmed oblik ogroženosti e-poslovanja in računalniškega kriminala obstajajo ustrezni varnostni ukrepi, ki jih morajo uporabniki dobro poznati, če želijo zagotoviti varno in zanesljivo uporabo e-poslovanja. Kljub vsem varnostnim mehanizmom velja, da se največ vdorov v sisteme zgodi zaradi napak, nepozornosti in nepremišljenosti uporabnikov. Načeloma bi se moral vsak uporabnik e-poslovanja držati vsaj osnovnih varnostnih zapovedi. Nameščeno bi moral imeti najnovejšo različico protivirusnega programa in požarnega zidu, uporabljati bi moral najnovejšo različico operacijskega sistema ter zaupno ravnati z gesli.

Da so uporabniki po svetu dobro osveščeni o nujnosti zagotovitve varnosti e-poslovanja, in da delovanje računalniških sistemov in varnostnih mehanizmov dobro poznajo, potrjujejo rezultati mednarodnih statistik, ki kažejo, da je število prijavljenih in zabeleženih spletnih prevar v zadnjih dveh letih v strmem padanju.

HIPOTEZA ŠT. 1, da medmrežne prevare pri fizičnih osebah doma in po svetu v zadnjih letih strmo naraščajo, je delno potrjena, saj je število zabeleženih in prijavljenih spletnih prevar od leta 2006 do 2008 postopoma padalo.

Tudi domači uporabniki e-poslovanja v osveščenosti ne zaostajajo za svetom. Vsi uporabniki, ki sem jih vključil v analizo svoje raziskave, so odgovorili, da za varovanje pred medmrežnimi prevarami uporabljajo vsaj en varnostni mehanizem.

HIPOTEZA ŠT. 3, da fizični uporabniki za varovanje pred medmrežnimi prevarami najpogosteje uporabljajo protivirusne programe, je potrjena, saj večina anketiranih domačih uporabnikov e-poslovanja uporablja protivirusne programe, ki jih tudi redno nadgrajuje in posodablja.

Na koncu bi dodal še to, da bi bilo v raziskavo smiselno vključiti še ugotovitve na podlagi strukture anketiranih po starosti in stopnji izobrazbe. Podatki so zanimivi saj lahko iz le teh ugotovimo katere so ciljne skupine za osveščanje o smiselnosti varnosti elektronskega poslovanja. Raziskava je pokazala, da je e-poslovanje najpogostejše pri uporabnikih v starosti med 25 in 64 letom. Po strukturi stopnje izobrazbe pa ima večina anketirancev  srednjo splošno izobrazbo in visoko izobrazbo ali več.

Iz teh rezultatov ugotavljam, da je tudi na ponujene anketne odgovore odločilno vplivala ta populacija. Tako lahko zaključim, da bi bilo o pomembnosti in smiselnosti varnosti elektronskega poslovanja  osveščati predvsem to ciljno skupino uporabnikov.

Brez dvoma je internet ena izmed največjih iznajdb moderne družbe, in prišel bo čas, ko bo elektronsko poslovanje postalo edina oblika poslovanja.

Diplomsko delo

PDF

Diplomsko delo Boris Ješovnik

Želite biti obveščeni o novicah na Academii?

Ko bo kaj novega vam to enostavno sporočimo na vaš e-naslov.

X